Tehtävän ensimmäisessä osassa luotiin yksinkertainen pohja, johon voidaan kirjata kuukauden tulot ja menot. Kyseinen pohja on kuitenkin varsin raakile mihinkään vaativampaan toimintaan; sillehän piti syöttää tulojen ja menojen kokonaismäärät, eli laskentaa piti tehdä paljon aivan muualla.
Jatketaan tehtävää siten, että taulukko laskee itse summia sopiviin paikkoihin, kun ne on syötetty taulukkoon.
Luodaan jokaiselle sivulle tällainen taulukko, kuten kuvassa on:
Tämä on tässä esimerkissä tehty tammikuuhun. Menot kannattaa laittaa negatiivseksi, silloin näkee jo yhdellä silmäyksellä, mitkä ovat menoja ja mitkä tuloja.
Tähän kohtaan on järkevää toteuttaa edes jotenkuten realistiset luvut - kuvassa vain esimerkkejä.
Tämä on käyttökelpoinen funktio, jolla voi laskea summia luvuista, jotka täyttävät tietyn ehdon. Funktiolla on kolme kenttää:
Funktiota voi käyttää näinkin:
=SUMIF(B5:B18;">1000")
Tämä laskee alueelta B5:B18 kaikki tuhatta suuremmat luvut yhteen. Summa-aluetta ei välttämättä siis tarvita, jos ehdossa käsitellään lukuja.
Toteuta taulukkoon SUMMA.JOS-funktiolla jokaiseen luokitukseen liittyvä laskenta. Mieti, miksi tuossa esimerkissä on toteutettu funktio kiinnitetyillä osoitteilla. Olisiko siitä jotain hyötyä tehtävän ratkaisussa?
Jokainen sivu yhteenvetosivua lukuunottamatta kaipaa samat kaavat. Se onnistuu näin. Aloitetaan tammikuu-sivulta. Maalaa kaikki tulot (ks kuva):
Sen jälkeen jatketaan näin:
Ei aivan. Yksi kaava on vielä muistettava korjata. Alkuperäisessä tehtävässähän aloitus tapahtui laskemalla menojakin positiivisilla luvuilla. Tässä lienee korjattavaa hiukan:
Korjaa viallinen kaavoista.
Tehtävä luotu 29.3.2010 tämän ohjelman innoittamana...