Tässä tehtävässä aloitettaan toteutetamaan taulukkopohja, jolla voi laatia henkilökohtaisen budjettinsa sekä seurata kulujaan. Tehtävää jatketaan vielä myöhemmin, eli tähän vaiheeseen tätä ei jätetä.
Tästä tehtävästä saa suoritusmerkinnän, kun on lukenut tehtävän läpi ja toteuttanut tässä dokumentissa esitetyn taulukon niine ominaisuuksineen, mitä tässä esitetään.
Tuntuuko joskus siltä, etteivät rahat riitä mihinkään? Tähän asiaan auttaa tietenkin säästäminen, mutta joskus olisi syytä selvittää, mistä oikein on säästettävää. Taulukkolaskin on käytännöllinen työkalu henkilökohtaisen budjetoinnin avuksi.
Jos on menoja, on oltava myös tuloja. Aluksi kannattaa laskea kuukausittaiset tulonsa yhteen (palkka, opintotuki, pappa betalar, jne...) jonka jälkeen lasketaankin kuukausittaiset menot. Näiltä pohjilta voimmekin aloittaa taulukon rakentamisen:
Luodaan seuraavankaltainen taulukko. Luvut taulukossa on keksittyjä, halutessasi voit laittaa siihen omat lukusi. Samoin menoja voit esittää muitakin kuin kuvassa esitettyjä. Jos haluat käyttää taulukkoa oikeasti, kannattaa se toteuttaa mahdollisimman realistisesti.
Hieman asioista, joita taulukossa esiintyy:
Nyt meillä on valmiina budjetin pohja, jota lähdemme laajentamaan.
Edellä toteutimme (yksinkertaisen) taloudenpitomallin yhdelle kuukaudelle. Vuodessa on kuukausia 12 ja yksi ratkaisu toteuttaa koko vuoden laskelmat ovat tehdä jokaisen kuukauden laskemat omaan laskenta-arkkiinsa.
Aloitetaan operaatio nimeämällä tämä arkki Maaliskuuksi. Asia hoituu viemällä osoitin välilehden nimen päälle ja klikkaamalla hiiren oikeanpuoleista näppäintä ja valitaan "Nimeä uudelleen" [Rename]:
Sitten annetaan sivulle nimi.
Tämän jälkeen pitää luoda 11 muuta samanlaista sivua. Ja koska meillä on jo yksi sivu luotuna, ei ole järkevää luoda tyhjiä sivuja, vaan kopioida tämä sivu. Se tapahtuu samalla tavoin kuin uudelleennimeäminenkin, tosin nyt valitaan "Siirrä tai kopioi..." [Move or Copy...]
HUOMAA: laita rasti ruutuun "Luo kopio" [Create a Copy], muuten taulukko vain siirtyy paikasta toiseen. "Ennen sivua:" [Before sheet:] -valinta kertoo, mihin kohtaan taulukko kopioidaan.
Kopioimisen jälkeen annetaan sivulle uusi nimi. Ja kun homma on valmis, on meillä tämän näköiset sivut olemassa:
Huomaa "ylimääräinen" Koko vuosi -niminen välilehti.
Tässä kohdin pitää tietysti käydä poistamassa/muuttamassa lukuja sekä kuukausien nimet, sillä nehän kopioituivat myös.
Koko vuosi -sivulle laskemme koko vuoden summat yhteensä. Tässä tarvitaan "kolmiulotteista" laskentaa. Aloitetaan poistamalla kaikki luvut kaavoja lukuunottamatta, lähtötilanne on siis tämä (soluosoitinta myöten):
Lasketaan seuraavaksi koko vuoden yhteispalkka. Se tapahtuu näin:
Luonnollisesti olisit voinut kirjoittaa ko. tekstin halutessasi kaavariville ilman ainuttakaan hiirellä sohimista. Huomaa heittomerkit välilehtien nimien ympärillä ja huutomerkki erottamassa soluviittausta.
Tämän jälkeen toteutetaan menoille sama operaatio ja lopuksi kopioidaan kaavat muihin tarvittaviin ruutuihin.
Jos haluaa lisäillä asioita, jokaiselle sivulle voi halutessaan laskea kumulatiiviset summat (mitä siihen asti on tapahtunut)
Ei ollut. Tämähän kertoo ainoastaan kokonaissumman per kuukausi tuloista ja menoista. Entäpä jos menoja halutaankin eritellä tässä taulukossa ja antaa taulukkolaskentaohjelman hoitaa niiden laskeminen? Tätä asiaa käsitellään taulukon jatko-osassa.
Tehtävä luotu 18.3.2010 tämän ohjelman innoittamana...