MUUT

Kirjainperheiden maailmassa nopeimmin kasvava luokka lie muut. On tunnustettava että luokka muut ei ole mikään luokka vaan tänne tungetaan kaikki se, mikä ei sovi muualle. Taidehistorian lyhytaikaisiin suuntauksiin viittaavat kirjaimet, fantasiaestetiikka ja leimasintekstin epätasaisuutta tavoittelevat ripellokset löytyvät kaikki täältä typografian kaatopaikalta.

Luokan edustajia yhdistää lähinnä se, ettei niistä ole muuhun kuin otsikkokäyttöön eikä ehkä siihenkään. Ongelma on ylettömän tunnistettava muotokieli: jos tekstin sisältö ei täsmää kirjaimen muodon kanssa, lopputulos on hömelö. Tunnistettavuus kyllästyttää myös nopeasti.

Neville Brody (1957–) on brittiläinen graafinen suunnittelija ja typografi. 1980- ja 90-luvun taitteen desktop publishing -vallankumouksesta huumaantuneena hän suunnitteli enemmän tekstityyppejä kuin oli tarpeellista. Älkää antako Arcadian (1990) hämätä, Brody on tehnyt kaikenlaista hienoakin. Ajan henki oli oikeasti tuollainen. (Sitaatti: "Good Omens", Neil Gaiman & Terry Pratchett 1990)