GEOMETRISET GROTESKIT

Funktionalismin ihailu loi paineita uusien typografisten sääntöjen luomiseen 1920-luvulla. Bauhaus-taidekoulun opeista innoittunut Jan Tschichold kiteytti nämä ajatukset julkaisuunsa Die Neue Typographie. Paul Rennerin Futurassa (1927) aatteet saavat visuaalisen muodon. Geometriset groteskit ovat tasavahvoja perusmuotoihin pohjaavia kirjaimia: ne muodostuvat kolmioista, neliöistä ja ympyröistä.

Funktionalismi toimii ja ei toimi

Geometriset groteskit ovat mainioita logoissa, otsikoissa ja julisteissa. Pitkissä teksteissä niiden toimivuus on huono: tasavahvuus tekee ladelmasta tunkkaista ja kirjainten samankaltaisuus häiritsee luettavuutta.

Edellä mainitun Futuran lisäksi luokkaan kuuluvia esimerkkejä ovat Kabel (Rudolph Koch, 1927), ITC Avant Garde (Herb Lubalin, 1970) ja Avenir (Adrian Frutiger, 1988).

Futuraan voi törmätä paitsi Monopoli-pelissä myös hautakivissä. (Sitaatti: "Kometen kommer", Tove Jansson 1946)