Tämän tehtävän aiheena ovat erilaiset lukumäärien laskemistavat sekä
pivot-taulukko, joka on tapa toteuttaa yhteenvetoja
taulukkomateriaalista. Kaksi ensimmäistä tehtävää toteutetaan Excelissä
ja OpenOfficen Calc:ssa likipitäen samalla tavoin, pivot-taulukoiden
toteutuksessa onkin sitten jo jonkin verran eroja: ensimmäisen
pivot-taulukkotehtävän kohdalla käydään läpi asia Excelin kannalta ja
toisessa OpenOfficen.
Kuvassa pieni taulukko. Toteuta se Excelillä:
Tee sitten taulukkoon seuraavat operaatiot. Käytä tarvittaessa sopivaa funktiota:
Miten laskisit seuraavat tilastoluvut?
Pivot-taulukko on tapa luoda yhteenvetotaulukoita. Sen avulla voidaan ryhmitellä tieto vaikka siten, että kuinka monta ihmistä asuu missäkin kaupungissa, tähän tyyliin:
Tällainen taulu toteutetaan näin valitsemalla Data-osiosta Pivot Table report...:
Tästä eteenpäin ohjattu toiminto (Wizard) kuljettaa eteenpäin ja kyselee tarvittavat asiat. Aluksi kysytään datalähde:
Luonnollisesti tässä valitaan Excel-taulukko, mistä data noudetaan (oletuksena) ja jatketaan eteenpäin. Saadaan kysely, jossa etsitään data-aluetta. Jos taulukko on järkevästi toteutettu, Excel löytää itse data-alueen:
Seuraavaksi valitaan data, josta taulukko tehdään. Homma menee siten, että raahataan oikean laidan joko sarake- taikka rividataksi ja keskelle kuvaa kenttä, josta halutaan tilastot tehdä. Tarkoitus on laskea tässä tapauksessa paikkakuntakohtaisia jakaumia eri ikäisille henkilöille. Siksi rividataksi (ROW) valitaan postitoimipaikka ja sarakedataksi (COLUMN) ikä. Ikä tulee lisätä myös keskelle taulukkoa, jolloin kerrotaan Excelille, mitä oikein halutaan laskea. Jos ruudussa lukee jotain muuta kuin "Count of ikä", kaksoisklikataan tätä ruutua ja vaihdetaan se siksi:
Tämän jälkeen onkin valittava enää se, mihin taulukko tehdään. Uusi laskenta-arkki (eli se mitä oletusarvoisesti tarjotaan) on hyvä valinta.
Nyt taulu on valmis ja sen pitäisi näyttää siltä kuin ylempänä näytti. Taulukkosivulla oltaessa pitäisi näkyä tällainen pivot-taulukkoon liittyvä työkalurivi:
Normaalisti taulukkoa ei kuitenkaan jätetä tällaiseksi, vaan siihen tehdään ryhmittelyjä, esimerkiksi ikäryhmiin:
Tämä jaottelu toteutetaan näin:
Maalataan sopiva "ikähaitari" taulukosta, tässä ensimmäiseksi väli 18-39 vuotta. Sen jälkeen painetaan valikon oikealle osoittavasta nuolesta (Group), jolloin saadaan toteutettua ryhmä. Ryhmän kohdalla - -merkki tulee valikosta näkyviin. Tätä painamalla saa ryhmän yksityiskohdat piiloon. Lopuksi muutetaan Excelin luoma ryhmän otsikko (Group 1) halutuksi ja jatketaan seuraavan ryhmän käsittelyä.
Riveille voi tehdä vastaavan ryhmittelyn. Se, miten milloinkin ryhmittely on paras toteuttaa, on kokonaan oma asiansa. Esimerkissä esitetty ei välttämättä ole tilastollisessa mielessä mielekäs, onhan ikävälit eri ryhmissä kovin eri mittaiset...
Pivot-taulukolla on useita käyttötapoja. Erilaisissa taloushallinnon tehtävissä siitä on paljon hyötyä. Toteuta ensiksi seuraava (taikka samankaltainen) taulukkopohja. Nimeä sivu, jolla tämä sijaitsee, nimellä päiväkirja.
Käytä kaavoja aina kun voit niitä käyttää. Toisekseen, vaikka taulukko näyttääkin työläältä, sen täyttämisessä on taulukkolaskentaohjelman automatiikasta paljon hyötyä. Kun edellisessä tehtävässä kerrottiin, miten toteutus tehtiin Excelissä, tässä sama OpenOfficella (tehtävän toteutus muuten menee Excelillä aika lailla samalla tavoin).
Aluksi maalataan koko alue otsikoita myöten. Valitaan Data - DataPilot - Start...
Tästä eteenpäin saadaan valikko, joka muistuttaa varsin paljon Excelin vastaavaa. More -valinta antaa mahdollisuuden määrittää, mihin taulukko tulee:
Kuvassa näkyvillä valinnoilla saadaan tällainen lopputulos aikaiseksi:
Tämä onkin jo aika havainnollinen sille, mitä eri kuukausina onkaan tapahtunut. Toteuta nyt tällainen taulukko joko Excelillä taikka OpenOfficella
Toteuta edellä olleesta datasta vielä tällainen pivot-taulukko. Luo se omalle sivulleen:
(tehtävä päivitetty 30.1.2006)